Kejriwal – o provocare la adresa corupției în politica indiană

Let's work together…': Delhi CM Arvind Kejriwal writes to Amit ...

Kejriwal și-a propus să revoluționeze guvernarea prin lege, făcând-o mai transparentă și anticorupție. El a avut un rol esențial în campania pentru adoptarea de către Parlament a Legii privind dreptul la informare în 2005.

Mișcarea lui Kejriwal definește corupția ca fiind o tragedie națională și mobilizează cetățenii indignați împotriva unui guvern opac, însă activismul anticorupție legalizat se confruntă cu anumite obstacole semnificative.

Cum a procedat

Arvind Kejriwal nu era încă foarte cunoscut atunci când și-a început mișcarea anticorupție în urmă cu trei ani în India, însă succesul acesteia i-a atras atenția la nivel național și a obținut sprijinul multor persoane care se simțeau înstrăinate de elitele politice indiene. Kejriwal a folosit strategii familiare – ședințe în fața locuințelor politicienilor, greve ale foamei și proteste publice; fluturând documente ca dovadă a corupției, încurajându-i în același timp pe adepți să îi tragă la răspundere pe politicieni – pentru a-și lansa mișcarea anticorupție, atrăgându-i în conștiința publică.

Kejriwal avea 45 de ani și era fondatorul Partidului Aam Aadmi (AAP), sau „Partidul Omului Comun”, în vârstă de 45 de ani Inginer de formație și fost inspector fiscal care, după ce a părăsit Serviciul Fiscal Indian, s-a ocupat de diverse proiecte de lucrări publice; în plus, a devenit cunoscut pentru că a fost activ în susținerea luptei din India pentru Legea privind dreptul la informare, precum și pentru proiectul de lege Jan Lokpal; aceste ultime două inițiative au ca scop combaterea corupției.

Kejriwal a candidat și a câștigat 67 din cele 70 de locuri în alegerile pentru Adunarea legislativă din Delhi din 2013 – detronând 15 ani de guvernare BJP asupra capitalei. În prezent, în calitate de ministru-șef și convocator național al Partidului Aam Aadmi, el supervizează în guvernul său minoritar locuințele, energia, planificarea finanțelor și supravegherea serviciilor.

Kejriwal se remarcă ca un tânăr reformator deschis printre politicienii și tehnocrații în vârstă ai partidelor politice consacrate, care încearcă să transforme guvernarea prin intermediul legilor pentru a o face transparentă și necoruptibilă; de aici și sprijinul său pentru Legea privind dreptul la informare și fondarea Mișcării India împotriva corupției.

Partidul său, Aam Aadmi Party, va intra în politica electorală în această toamnă în Delhi, urmând ca în primăvara anului viitor să se lanseze în alegerile naționale. Înfruntând o concurență puternică din partea Congresului Național Indian și a colosului Bharatiya Janata Party, cu resurse și influență enorme, sunt adversari formidabili pentru prezența politică a AAP.

Intrarea timpurie a lui Kejriwal în campania electorală servește drept un test al capacității partidului său de a transforma sprijinul public în voturi. Acuzațiile sale de corupție pot stârni interesul presei, dar nu vor reuși să susțină entuziasmul publicului dacă nu vor fi urmate de alte afirmații senzaționale; în plus, astfel de acuzații pun la îndoială strategiile anticorupție axate pe lege.

Arvind Kerjiwal News LIVE Updates: ‘His statements will be …

Campania

Campania lui Kejriwal a gravitat în jurul unei mături – simbolul Partidului său Aam Aadmi (Partidul Poporului). Alegătorii au răspuns pozitiv la promisiunea sa de a curăța corupția, promisiunea sa fiind îndeplinită cu fiecare val. În plus, acest simbol a reprezentat dedicarea sa personală față de politica transparentă și eliminarea acesteia.

El a câștigat alegerile din Delhi din 2012, exploatând mișcările anticorupție pentru a câștiga cursa împotriva ministrului șef în exercițiu cu trei mandate, Sheila Dixit. O mătură a devenit simbolul său în timpul acestui mandat și a fost începută munca de purificare a administrației sale.

El a introdus proiectul de lege Jan Lokpal ca model de autoguvernare locală, după modelul campaniilor anticorupție ale activistei gandhiene Anna Hazare, care a trecut prin Adunarea din Delhi, dar nu a fost niciodată pus în aplicare din cauza opoziției autorităților centrale. În plus, el a promis să facă publice detalii privind fondurile secrete folosite de partidele politice.

El a folosit tehnologia în educație, promițând să înființeze laboratoare de științe în tot orașul și să crească accesul unui număr mai mare de elevi. El a introdus reforma, făcând școlile guvernamentale gratuite și deschizându-le pentru mai mulți elevi, precum și încurajând utilizarea tehnologiei în scopuri educaționale și încurajând utilizarea acesteia în cadrul sălilor de clasă.

AAP a adoptat un cod etic de conduită care încearcă să evite conflictele de interese, în timp ce site-ul său web enumeră toate donațiile primite – un lucru neobișnuit în rândul partidelor politice indiene mai mari. Abordarea transparentă a lui Kejriwal a atras laude din partea altor politicieni care îi laudă conducerea.

Kejriwal a făcut ca problemele locale să fie în centrul campaniei sale. La fiecare întâlnire publică din fiecare circumscripție, el abordează preocupările presante ale cetățenilor legate de apă, salubritate, electricitate sau siguranța femeilor – adesea ridicate de locuitorii care trăiesc în interiorul limitelor orașului.

Deși AAP poate avea neajunsurile sale, rămâne un adversar eficient pentru BJP. Popularitatea lui Kejriwal a adus alegători din toate clasele sociale – de la clasa de mijloc din mediul urban la cei săraci din mediul urban deopotrivă. Activitatea sa a creat o nouă mișcare în cadrul politicii indiene care transcende ideologiile, căutând în același timp soluții.

Let’s work together…’: Delhi CM Arvind Kejriwal writes to Amit …

Rezultatele

Victoria lui Kejriwal a fost neașteptată, având în vedere tendințele timpurii care arătau BJP cu peste 50 de locuri în frunte; Kejriwal și partidul său, AAP, și-au folosit eficient timpul de campanie pentru a obține această victorie după 15 ani conduși de BJP în Delhi și lăsând doar nouă locuri pentru Congres din 250 în alegerile MCD din Delhi. Succesul său a venit ca o surpriză neașteptată, având în vedere cât de încet a început numărătoarea și primele tendințe care indicau că ar putea câștiga; în schimb, este o dovadă că Kejriwal și AAP au investit mai mult timp în campanie în timpul acestor alegeri decât o pot face doar rezultatele din ziua scrutinului.

Strategia AAP în 2015 a fost orientată spre a-i determina pe alegători să ocolească candidații parlamentari și să voteze direct pentru aceștia, ceea ce a marcat o abatere bruscă de la strategia sa din 2013 de a viza coaliții largi de caste și comunități religioase cu „simbolul măturii”, o icoană a curățeniei; limbajul lor direct și onest a asigurat că nicio problemă nu a fost subestimată.

Redefinirea corupției ca fiind o problemă de defalcare sistemică, mai degrabă decât o problemă centrată pe individ, a fost un alt mesaj puternic, însă nu a fost suficient pentru a câștiga alegerile.

Kejriwal și echipa sa au luat măsuri deliberate pentru a profita de orice narațiune legată de presupusele acuzații de manipulare a EVM-urilor, în ciuda faptului că experți independenți le-au infirmat, sperând că, astfel, ar putea crea percepția unei conspirații în curs de desfășurare împotriva partidului său.

Un alt factor care ar fi putut avea un efect asupra rezultatelor a fost orice nemulțumire continuă împotriva AAP în rândul anumitor segmente ale societății ca urmare a politicilor sale. Deciziile AAP, cum ar fi susținerea imprimării imaginilor Domnului Ganesh și a Zeiței Lakshmi pe bancnotele de monedă sau tăcerea în privința lui Bilkis Bano, au determinat mulți alegători musulmani să se abțină de la a-l susține.

Pe măsură ce AAP se pregătește să intre în alegerile din 2024, aceste probleme s-ar putea dovedi dăunătoare. Kejriwal trebuie să se străduiască să mențină relații cu acești alegători dacă dorește ca partidul său să rămână relevant; în caz contrar, el se confruntă cu critici intense privind decizia sa de a angaja un antreprenor privat pentru a-și renova reședința oficială, precum și cu speculațiile în curs de desfășurare cu privire la problemele de sănătate a doi lideri de rang înalt care se află în prezent în spatele gratiilor.

Concluzii

Kejriwal rămâne concentrat pe un mesaj cheie: India are nevoie de reforme radicale în domeniul corupției politice. Anul trecut, Transparency International a clasat India pe locul 94 din 175 de țări evaluate, sub Mongolia și Columbia, dar peste Bolivia și Swaziland. Doi din trei indieni din mediul urban declară că au avut ei înșiși experiența directă a corupției, în timp ce fiecare indian cunoaște pe cineva care a avut această experiență.

Kejriwal este un fost funcționar public în vârstă de 46 de ani, care a intrat în politică în 2012 cu scopul de a îndeplini promisiunile de serviciu public. El s-a angajat să rezolve problema lipsei de apă și de energie electrică din Delhi, problemele legate de locuințele accesibile pentru locuitorii cu venituri mici, problemele de siguranță ale femeilor, precum și să lupte împotriva corupției care, potrivit lui, „jefuiește oamenii”

Tacticile sale – ședințe, greve ale foamei și proteste publice în fața locuințelor politicienilor – nu sunt ceva nou în politica indiană, dar rareori atât de controversate. El flutură documente ca dovadă a corupției, în timp ce proclamă că are o „legătură spirituală pământeană” cu aam aadmi (oamenii de rând).

Kejriwal afirmă că oamenii caută să ducă o viață cinstită, dar sunt împiedicați de un sistem corupt. Vânzătorii de lapte care își diluează produsul, șoferii de autorickshaw care cer mai mult decât tariful măsurat și funcționarii guvernamentali care iau mită sunt exemple de corupție, potrivit lui. Dar investigațiile poliției în cazul escrocheriei cu băuturi alcoolice sugerează că Kejriwal ar putea să nu reprezinte pe deplin ceea ce reprezintă atunci când vorbește în numele „aam aadmi”

Kejriwal și IAC s-au străduit să găsească un lider care să le sporească profilul în rândul cetățenilor, precum și în rândul mass-media, cineva cu un apel larg care să servească drept „chip reprezentativ”. Anna Hazare, un reformator social octogenar și adept al metodelor gandhiene de nesupunere civilă, s-a dovedit a fi ideal în acest rol.

Hazare lucra de mult timp la promovarea transparenței și a problemelor de bună guvernare locală, fără a beneficia de prea multă acoperire mediatică, până când intrarea sa neașteptată în politica electorală și frenezia mediatică ulterioară au făcut din el o celebritate instantanee. În cadrul unei conferințe de presă din octombrie (înainte ca partidul său să fie oficializat), Hazare a dat un ultimatum guvernului, promițând să postească până când acesta va adopta proiectul de lege Jan Lokpal, ceea ce i-a oferit acestuia un statut de celebritate mai mare decât înainte.